Vanwege werkzaamheden -die tot 27/10 duren- liggen er onder en achter de Meerwegbrug lage (slecht zichtbare) pontons!

Gebruik blokjes om onnodige bootschade te voorkomen

Gebruik blokjes om onnodige bootschade te voorkomen

Tijdens de afgelopen materiaalavond bleek dat in de huid van de Jaap Lubbers twee diepe krassen zitten, veroorzaakt door de riggers van de Dubbel en Dwars. Eigenlijk zeggen we dat verkeerd. De krassen zijn veroorzaakt door roeiers die de Jaap Lubbers uit de stelling halen zonder eerst de Dubbel en Dwars op de daarvoor bedoelde houten blokjes te leggen. Bij toeval bleek even later dat de Jan Herman Schokkenbroek precies zo’n riggerkras op de huid heeft. Dit soort schade is volstrekt onnodig en volkomen vermijdbaar. En dus volledig verwijtbaar. De oorzaak is onwetendheid of onverschilligheid.

Daarom: In de stellingen in onze loods is soms weinig ruimte. Dat betekent dat boten dichter op elkaar liggen dan we eigenlijk willen. Voor de C-boten en andere boten op de begane grond geldt dat ze vrijwel altijd onder de riggers van een andere boot door moeten. Daarvoor hangen – al jaren – houten blokjes aan de stellingen. Meestal zijn die blokjes weggestopt in de buizen van de stelling. Het is de bedoeling om de bovenste boot met de boordranden op die blokjes te leggen, en dan pas je eigen boot naar voren te halen. Bij het terugleggen van de boot gaat het precies zo, maar dan omgekeerd: bovenste boot omhoog, eigen boot terugschuiven, bovenste boot weer omlaag.
Gebruik bij het uit de stelling halen van C-boten altijd zonder uitzondering de houten blokjes om de riggers van de hoger liggende boot omhoog te leggen. Spreek je ploeg, of als het moet andere ploegen, aan op zorgvuldige behandeling van het materiaal.