Over ons

Bouwbulletin Hunze

Nu de Algemene Vergadering op 28 november 2018 groen licht gegeven heeft voor de (ver)bouw van ons botenhuis, zijn de eerste voorbereidingen al gedaan door Hunzeleden. Op deze pagina volgen we de (ver)bouw op de voet: Het actuele nieuws staat bovenaan.

15 maart

Het duurt niet lang meer voordat het beton gestort gaat worden.
Nu twee weken geduld oefenen en dan  komt de nieuwe bovenbouw!
Vanaf 1 april  kunnen we met ons allen weer ruim met de handen uit de mouwen om zelf te klussen.
Hebben we zin in, want dan komen onder andere de opgeslagen boten weer terug.

11 maart

En daar gaat het laatste schuine dakdeel van ons clubgebouw! Het was een hele mooie vlucht. Nu is het zaak om geduld te oefenen. Totdat het nieuwe dak geheel gevuld is met beton. De verwachting is dat dit een week in beslag neemt.

7 maart

Week tien is voor de betonzagers. Op vrijdag 8 maart 2019 worden ook de twee laatste dakdelen er af getild met de grote kraan. Spectaculair gezicht wordt dat weer, je houdt je hart vast.
Week elf is in handen van de wapeningsboorders en bekisters, waarna op vrijdag 15 maart het nodige beton voor het laatste stuk dak/vloer wordt gestort.
De twee weken daarna zijn voor het drogen.

In week 12 (ja, die van 1 april) worden de nieuwe delen van de bovenbouw en het bijpassende dak  geplaatst.  Dan volgt het werk binnen.
Het goede nieuws is dat we dan wel weer de botenloods met de nu verbannen boten aan kunnen vullen.
We gaan dus weer het nodige werk zelf verrichten. Onze logistieke commissie bekijkt nu hoe we het gaan aanpakken. Maar eh, als je benaderd wordt om te helpen, zeg ja want het wordt weer even flink buffelen met vele handen die het werk licht(er) maken.

28 februari

De bouw vordert gestaag, mede dankzij het mooie weer natuurlijk.
Het stofschot in het materiaalhok is nu ook geplaatst. De onder het schuine dak uitstekende delen van de werkbanken zijn netjes ingepakt . Maandag (4 maart) wordt gestart met het boren en zagen van de twee laatste dakdelen, zodat die ook verwijderd kunnen worden.

22 februari

Vrijdag 22 februari is het beton gestort voor de  achterwand, de balken en de middelste drie dakdelen. Volgende week ( week 10) wordt de werkplaats verder voorbereid met stofschot en stempels. Daarna start in week 11 de sloper met de aanpak van de twee buitenste dakdelen. De aannemer doet er alles aan om de opgelopen week achterstand gedurende het vervolg van de bouw in te lopen. Wordt vervolgd!

20 februari

Zo heb je niets en dan weer iets. Nou ja, bijna. Het nieuwe dak  – dat ook vloer wordt – groeit gestaag; de laatste hand wordt gelegd aan de bekisting en wapening. Komende vrijdag om 10.00 uur wordt gestart met het gieten van beton. Dat moet daarna drie weken drogen.

15 februari

Inmiddels krijgt de bekisting vorm. We laten ons al te graag kisten dus. En wapenen!
Helaas moet de steiger om de heg toch weg. Door onvoldoende ruimte kan anders de bekisting aan de buitenwand niet geplaatst worden. Een ‘dingetje’ dat van tevoren onvoldoende meegenomen is in de planning. Zo gaan die dingen bij een grote (ver)bouw soms.
In het afgeschermde loodsdeel worden nieuwe stempels geplaatst om het nieuwe dak te stutten. Wanneer dat dak geplaatst wordt is nog niet helemaal duidelijk. Wellicht komende week al.

11 februari

De Beatles zongen in de jaren zestig:
“I read the news today, oh boy,
fourthousand holes in Blackburn, Lancashire
and though the holes were rather small
they had to count them all”.

 

Wel, wij hebben ze geteld! Bij ons gaat het om zo’n negenhonderd gaten die geboord moeten worden. Dan kan de bewapening geplaatst worden.
Het weer voor deze week wordt goed. Vanaf morgen wordt de bewapening aangebracht, dan volgt de bekisting en zal er beton gaan vloeien .

5 februari

Het dak is er bijna helemaal af! Daar waren de bouwvakkers sinds gisteren al mee bezig, inclusief de grote kraan die daarbij nodig was. Vandaag de laatste loodjes, waardoor de overlast van een versperde weg voor de buren redelijk beperkt gehouden is. De kraan stond er steeds een halve dag namelijk. We hielden ons hart vast bij het hangen van die dikke, zware platen beton boven ons gebouw, maar het ging goed. Vanaf morgen gaat de aannemer aan de gang met de opbouw van de drie middensegmenten en als dat klaar is  – compleet met nieuwe dakdelen- gaan de twee laatste schuine dakdelen er af.

Ook de aangepaste offertes voor de subsidie aanvraag zijn binnen en gecontroleerd (met dank aan Hunzelid Michiel Randag). Ze kunnen daardoor snel weer ingediend worden bij de subsidieverstrekker.

31 januari

Vandaag wordt het laatste stukje dak voorgezaagd. Iets later dan gepland, komt op maandag en dinsdag a.s. de grote kraan om de dakdelen er uit te takelen. Er wordt dan een tijdelijke dakvoorziening gemaakt door de aannemer. De weersvooruitzichten zijn goed voor de voortgang.
En dan is er nog een probleem met het vele water dat ook in de rest van de loods doorloopt (ondanks de kit). Dit moet verholpen worden. Maar dat heeft inmiddels ook zin, nu het zagen (inclusief veel gebruik van koelwater) klaar is.
Ook de subsidieaanvraag heeft aandacht nodig van het bestuur. Alhoewel onze aanvraag ‘in de pijplijn zit’ zoals dat heet, vraagt de overheid aanvullende informatie in de vorm van aangepaste offertes.

29 januari

Na een korte stop tot de 28e gaat de bouw verder. Alle sneeuw is weg en er wordt weer geboord en gezaagd aan  het betondak. Dit gaat nog door tot donderdag. De boor/zagers denken dat de kraan het werk verder wel op één dag kan afwikkelen, misschien op vrijdag 1 februari? Dit is nog niet zeker.

Door alle koelwater van het werk staat er fors water in het afgeschotte loodsdeel; daar kan alle kit niet tegenop. In het materiaalhok achterin zijn de cv’s, de watervoorziening en alle electra nu afgekoppeld. Voor de werkzaamheden binnenkort in dat theater.

24 januari

De aannemer deelt mee dat het slopen niet door kan gaan zo. Het koelwater dat gebruikt wordt bij het boren en zagen, bevriest in de leidingen. Daarom zijn de slopers vertrokken. De winter bepaalt wanneer ze terug kunnen  komen. Slecht nieuws dus. Uitgerekend op de dag dat het Dagblad van het Noorden aandacht besteedt aan onze bouwplannen.
Het bouwteam overlegt nu wat er eventueel binnen gedaan kan worden aan andere werkzaamheden. Wat afwijking van de planning zou betekenen. Wordt vervolgd!

23 januari

Ondanks de weersomstandigheden wordt er gelukkig  – na goed overleg – toch gewoon doorgewerkt . Het dak is sneeuwvrij gemaakt en tegen gladheid gezout. Ook zijn alle stempels klaar en wordt er geboord en gezaagd aan het betonnen loodsdak. Morgen en overmorgen komt er een grote kraan om het dak weg te halen. Voor het weekend dicht de aannemer de boel tijdelijk af.

21 januari

De heg is sinds deze ochtend echt weg. Met dank aan Maarten van Messel en Erik Kruyswijk die de heg afgevoerd hebben. Hun noeste arbeid heeft wellicht een dubbel effect op een zonnige toekomst voor De Hunze: Toen ze daar aan het werk waren kregen ze veel leuke gesprekken met voorbijgangers en buurtbewoners. Die contacten waren zo positief dat het misschien een nieuw lid gaat opleveren. Een relatief nieuwe bewoner van een appartement aan de Steenhouwerskade was dermate enthousiast, dat hij zich snel wil gaan aanmelden. Ook de sloop komt nu goed op stoom. En moet er eerst gestempeld worden, anders stort het gebouw in. Donderdag en vrijdag wordt alles met behulp van de kraan weggewerkt. Zie foto’s hieronder voor een sfeerimpressie.

20 januari

Ook de buren zijn geïnformeerd over de bouwwerkzaamheden. Schriftelijk, via een brief van de aannemer.
Op de burenbouwavond -17 januari- die georganiseerd werd door het Bouwteam van De Hunze, kon men persoonlijk kennisnemen van de plannen en daaruit voortvloeiende werkzaamheden. Het was een geanimeerde avond in ons clubhuis. En o ja, op 24 en 25 januari is de Singel afgesloten vanwege (hijs)kraanwerkzaamheden.

16 januari

En weg is de heg! Met dank aan Hunzeleden Hessel Hollema en Gerhard Diephuis die letterlijk en figuurlijk snoeihard gewerkt hebben. De aannemer bouwt een steiger over de heg met onze buren. Maar dat heeft wel enige voeten in de aarde en een deel van de heg moet ook simpelweg weg. In afwachting van de container van aannemer Plas ligt de heg achter in het fietsenhok. Maarten van Messel en Erik Kruyswijk  zorgen voor afvoer van de heg .

15 januari 2019: De bouw is van start

De kop is er af. We zijn nu echt begonnen. Het ‘serieuze werk’ is deze dag van start gegaan: Na alle opruimwerkzaamheden van de afgelopen weken, kunnen de bouwvakkers beginnen met hún voorbereidingen voor de bouw. Het resultaat is al snel te zien aan een stofschot dat vakkundig in de botenloods aangebracht is. En een gesloopt krachthonk.
Nu de ergometers uit het benauwde krachthonk gehaald zijn en in de loods staan, wordt er ook daar weer druk gebruik van gemaakt. Met (nu nog) heerlijk frisse lucht om het hoofd. Of dat zo blijft?

13 januari

Weer of geen weer, de voorbereidingen voor de (ver)bouw gaan onverdroten door. Zo zijn deze zondag de terrasstoelen met twee aanhangwagens afgevoerd naar de opslag. Klussers van dienst waren Koert Bruins, Kees de Graaf, Erik-Jan Kruijswijk, Roelof Otten en Tineke Floor. Laatstgenoemde ging mee naar de opslag om een probleem met verkeerd opgeslagen riggers te gaan herstellen; sommige er in, andere weer terug naar De Hunze. Zo giet dat en dat was deze zondag letterlijk en figuurlijk.

Ondertussen gaat ook Theo Klimp met zijn team door met de herinrichting van de botenloods nu de loods deels leeg gemaakt is. Immers, er moet de komende maanden wel op de ergometer getraind kunnen worden. Nou, dat kan dus!

7 januari 2019

De boten die in de opslag moeten, zijn weg. De kast met afzuiginstallatie is leeg, de afzuiger is nog voor een leuk prijsje verkocht ook. Nu is het tijd voor de herinrichting van de botenloods, ter voorbereiding van de verbouw. Met nieuwe stellingen voor de boten. De materiaalcommissie was er weer flink druk mee! Het resultaat is om door een ringetje te halen.

29 december 2018

Zaterdag 29 december was het zover: De botenloods en werkplaats moesten leeg. Onder leiding van Ernst Arbouw ging een grote hoeveelheid jeugdleden aan de slag om een grote hoeveelheid boten af te riggeren. In totaal moesten er zes vieren,vier tweetjes en vijftien skiffs klaargemaakt worden om vervoerd of opgelegd te worden. Een hele klus. Gelukkig was daar Ollie Becker die met de lijst in de hand nauwkeurig in de gaten hield welke boot wel en welke boot niet aan de beurt was. Feico Camphuis had in de week daarvoor al enkele skiffs onder handen genomen en de wedstrijdmeiden hadden de Zegevier en de 4-ever ook al vantevoren gedaan. Het leek dus veel, maar viel wel mee.
En bij het afriggeren bleef het niet. De riggers moesten aan elkaar gebonden worden en voorzien van labels. Isabel Taprak en Sebastiaan Pruntel deden dat soepel en snel. De bankjes verdwenen in de daarvoor bestemde kisten.

Ook de werkplaats moest ‘indringend’ opgeruimd worden. Theo Klimp en zijn materiaalploeg hadden daar hun handen vol aan. Dat was ook te zien aan de berg afval op het vlot. Die werd dezelfde dag nog afgevoerd richting stort, door Erik Kruyswijk en Roelof Otten.

Ondertussen werd er in de tijdelijke opslagloods ook hard gewerkt. Vorige week maakte een deel van de Heren veteranengroep de tijdelijke loods leeg en nu moesten er nog stellingen worden gebouwd.
Het verhuisplan voor deze dag was gemaakt door Ernst Arbouw en alle onderdelen moesten naadloos op elkaar aansluiten. Tijdens de koffie op De Hunze gaf Ernst een korte uitleg over de originele constructie van deze nieuwe stellingen: Dat moest lukken, dachten de heren.

Terwijl de jeugd en junioren, aangemoedigd door Remco de Boer en Frank de Vries, in de Hunzeloods de boten afriggerden, stonden de stellingbouwers vol spanning te wachten op de bowa met de GRB-stellingen. Klokslag twaalf uur draaide de bowa het plein voor de tijdelijke loods op; perfect gestuurd door ex Aegirbowa-chauffeur, maar nu Hunzelid, Renze Rispens.
Het afladen van de stellingonderdelen ging vlot. Daarna was het ‘sleutelen maar’. Eerst onder veel overleg, maar na wat pogingen werd duidelijk hoe de stellingen in elkaar staken. De bouwploeg was eerder klaar en wachtte niet op de komst van de bowa met de boten.

Dus toen kwam het zware werk. Boten tillen uit de loods richting de botenwagen van Aegir. Ook dat ging vlot. In de stromende regen en met veel wind dat wel. Vele handen maakten licht werk. Dat allemaal dankzij onder andere Stijn Mom, Mats van Slooten, Lysandros Tsiamparlis, Anna Menke, Wouke Mollema, Mare Veeger, Isabel Taprak, Sebastiaan Pruntel, Wouter de Boer, Tijn Lubbert en Daan Huizing. Gelukkig waren er ook veel oliebollen. Na het opladen volgde het afladen bij de tijdelijke opslagloods. Ook daar liep het vlot. De middag werd afgesloten met een interessante ‘mijtensafari’. Het was een mooie dag.

22 december 2019

Het is 11.00 uur zaterdagochtend de 22e. Na hun vroege training gaat een groot deel van de Heren-veteranengroep naar een loods elders in de stad.
Deze loods met heel veel ruimte is beschikbaar gesteld door een van de roeiers! Maar de hal staat wel helemaal vol met spullen.
Het wordt daarom een dag hard doorwerken met af en toe een pauze voor koffie, soep en een broodje. Om 16.00 uur is de ‘make-over’ van de opslaghal klaar!
Komende zaterdag, de 29e, wordt er verhuisd: De jeugd en junioren gaan om 11.00 uur de boten afriggeren, bijgestaan en aangemoedigd door Remco de Boer.
Ernst Arbouw heeft het totaaloverzicht van deze operatie, hij stimuleert een goed logistiek verloop. Want om 13.00 uur rijdt de bowa van Aegir voor bij De Hunze en moet er opgeladen worden. Ook hierbij geldt trouwens: Vele handen maken licht werk!

Terug naar zaterdag de 22e december, want ook op De Hunze zelf wordt gewerkt. In de bestuurskamer overleggen Ernst, Remco, Roelof en Tineke van de
logistieke commissie hoeveel vrijwilligers er nodig zijn voor de komende klus.
En ja, op het vlot ligt nog een boel troep, uit de loods verzameld. Deze week zorgen Roelof Otten en Erik Jan Kruyswijk er voor dat dit afgevoerd wordt.
Maar 600 m² is mooi opgeruimd en wel beschikbaar voor de stellingen met de boten er op. (zie foto) Knappe prestatie heren!
En wat een heerlijk rustig idee voor het bestuur en ons allemaal dat de ±25 boten die tijdelijk weg moeten uit de botenloods, zo’n goed onderdak hebben.

19 december 2019

Het organiseren van de vrijwilligers voor de verschillende onderdelen is nu het belangrijkste aandachtspunt geworden.
Ernst Arbouw heeft samen met Theo Klimp de taak op zich genomen om de botenloods “bouwklaar” te maken.
Het afvoeren van de boten gaat op 29 december plaats vinden.
De boten komen te liggen in een grote loods van een Hunzelid in Groningen.
De lijst met boten die moeten worden afgeriggerd en afgevoerd is klaar en staat op deze pagina als download.
De plekken in onze eigen loods waar boten naar toe verplaatst moeten worden is ook klaar.
De oplsagloods wordt zaterdag 22 december 2018  door de Heren Veteranengroep opgeruimd en voorbereid op de stellingen van de GRB (waar de boten op gestald worden).
Die zaterdag wordt er door de logistieke commissie lijsten gemaakt met vrijwilligersnamen voor de verschillende klussen.
Wij kijken hoe ver wij komen met de leden die zich al hebben aangemeld. Ook doen wij een beroep doen op het eigen netwerk van Hunzeleden. Meld je aan lieve mensen!
Onze eigen botenloods bouwklaar maken (achterste gedeelte onder schuine dak leeg!) is de komende weken de belangrijkste klus.

Planning verbouw (wijzigingen voorbehouden, dit is wat we verwachten):
• 15 dec: Hunzeleden starten met op/leegruimen delen van clubhuis
• 14 jan: voorbereidingen aannemer met bouwplaats inrichten, steiger over heg met buren zetten, sloop ergometerhok, puin- en stofschotten in loods aanbrengen
• 21 jan: 1e fase loodsdak
• 11 feb: 2e fase loodsdak
• 1 mrt: ruwbouw uitbreiding
• 11 mrt: loods weer volledig beschikbaar
• 18 mrt: vervangen inwendige oudbouw: Sloop kleedkamers, douches, toiletten

Boten opslag/beschikbaar tijdens verbouw
Vlootoverzicht-2018-12-opslag-boten.pdf

De kop is er af

Onder het toeziend oog van een rijtje kleumende meeuwen (foto: Hans Duut) en met dank aan de eerste lichting klussers: Nynke Visser, Willem Jongbloed, Beppo van Leeuwen, Feite Hofman, Peter van Dijk (en de tijdelijke logistieke commissie: Roelof Otten, Tineke Floor, Klaas Breunis, Erik Jan Kruyswijck en Ernst Arbouw en Gijs Hoogerwerf – de laatste twee coördineren de botenopslag tijdens de bouw); is op zaterdag 15 december 2018 het volgende gedaan:
De toerspullen en het 11 stedentochtmateriaal zijn uit de loodsgangen verwijderd en afgevoerd naar de opslag.
Twee lege grijze kasten bij de schuifdeur van gang 5 (achtengang) zijn weg. De zwarte kast blijft. Daarin zitten reservebankjes en ander nood-reparatiespul.
Gangen 4, 3 en 2 zijn ontdaan van alle troep: Het grof afval ging gedeeltelijk in de container en ligt gedeeltelijk op het vlot omdat dat nog uitgezocht moet worden door de materiaalmensen.
De materiaalkast bij het ergometerhok en de butagaskast moeten nog bekeken worden als de sleutel ervan beschikbaar is.
Krachtplek (gang 5) en ergometerhok zijn nog in tact gelaten vooralsnog.
Over de toekomstige plek voor het krachtspul en ergometers wordt nog overlegd.

Hulp gevraagd

Er moet ook flink wat werk gedaan worden door Hunzeleden, willen we deze periode goed door kunnen komen: sjouwwerk, uitzoek- en opruimklussen, straks moet de boel ook weer ingericht worden etc.
Speciaal aandachtspuntje: tijdens de bouw gaat het verenigingsleven ‘gewoon’  door. Dat stelt wel wat eisen, want bouw brengt natuurlijk allemaal stof en troep met zich mee. Daardoor dreigt ons gebouw onleefbaar te worden, terwijl de sociëeeitsactiviteiten gewoon door zouden moeten gaan.
Daarom wordt er vanaf de derde week van januari tot eind maart elke vrijdag vanaf 17.00 uur gedweild. Daarvoor wordt een dweilploeg gezocht, die letterlijk de boel even aan kant brengt op de begane grond. Dat kan per week door verschillende Hunzeleden gedaan worden. Het gaat per week om circa vier mensen maximaal, anders loop je elkaar in de weg. Met vier schoonmakers kost het een uurtje. Samen kan het ons zo lukken om De Hunze ook tijdens de verbouwperiode leefbaar te houden. Op de foto: De eerste paal van ons huidige clubgebouw wordt geslagen.

Wil jij ook wel de handen uit de mouwen steken? Meld je dan aan op onderstaande klussenlijst die ook op het prikbord in de gang hangt. Na digitale aanmelding krijg je digitaal automatisch antwoord (check ook je spammap als dat niet gebeurt).

*= verplicht

Andere piano

Er gaat veel uit het gebouw, maar er komt ook weer iets in: de oude piano is met hulp van enkele echt stoere Hunzeleden op 16 december 2018 ingewisseld voor een betere! Luister zelf maar!