Algeheel vaarverbod

Over ons

Bouwbulletin Hunze

Nu de Algemene Vergadering op 28 november 2018 groen licht gegeven heeft voor de (ver)bouw van ons botenhuis, zijn de eerste voorbereidingen al gedaan door Hunzeleden. Op deze pagina volgen we de (ver)bouw op de voet: Het actuele nieuws staat bovenaan.

20 januari

Ook de buren worden geinformeerd over de bouwwerkzaamheden. Schriftelijk, via een brief van de aannemer.
Op de burenbouwavond -17 januari- die georganiseerd werd door het Bouwteam van De Hunze, kon men persoonlijk kennisnemen van de plannen en daaruit voortvloeiende werkzaamheden. Het was een geanimeerde avond in ons clubhuis. En o ja, op 24 en 25 januari is de Singel afgesloten vanwege (hijs)kraanwerkzaamheden.

16 januari

En weg is de heg! Met dank aan Hunzeleden Hessel Hollema en Gerhard Diephuis die letterlijk en figuurlijk snoeihard gewerkt hebben. De aannemer bouwt een steiger over de heg met onze buren. Maar dat heeft wel enige voeten in de aarde en een deel van de heg moet ook simpelweg weg. In afwachting van de container van aannemer Plas ligt de heg achterin het fietsenhok . Maarten van Messel en Erik Kruyswijk  zorgen voor afvoer van de heg .

15 januari 2019: De bouw is van start

De kop is er af. We zijn nu echt begonnen. Het ‘serieuze werk’ is deze dag van start gegaan: Na alle opruimwerkzaamheden van de afgelopen weken, kunnen de bouwvakkers beginnen met hún voorbereidingen voor de bouw. Het resultaat is al snel te zien aan een stofschot dat vakkundig in de botenloods aangebracht is. En een gesloopt krachthonk.
EMaarnu de ergometers uit het benauwde krachthonk gehaald zijn en in de loods staan, wordt er ook daar weer druk gebruik van gemaakt. Met (nu nog) heerlijk frisse lucht om het hoofd. Of dat zo blijft…….?

13 januari

Weer of geen weer, de voorbereidingen voor de (ver)bouw gaan onverdroten door. Zo zijn deze zondag de terrasstoelen met twee aanhangwagens afgevoerd naar de opslag. Klussers van dienst waren Koert Bruins, Kees de Graaf, Erik-Jan Kruijswijk, Roelof Otten en Tineke Floor. Laatstgenoemde ging mee naar de opslag om een probleem met verkeerd opgeslagen riggers te gaan herstellen; sommige er in, andere weer terug naar De Hunze. Zo giet dat en dat was deze zondag letterlijk en figuurlijk.

Ondertussen gaat ook Theo Klimp met zijn team door met de herinrichting van de botenloods nu de loods deels leeg gemaakt is. Immers, er moet de komende maanden wel op de ergometer getraind kunnen worden. Nou, dat kan dus!

7 januari 2019

De boten die in de opslag moeten, zijn weg. De kast met afzuiginstallatie is leeg, de afzuiger is nog voor een leuk prijsje verkocht ook. Nu is het tijd voor de herinrichting van de botenloods, ter voorbereiding van de verbouw. Met nieuwe stellages voor de boten. De materiaalcommissie was er weer flink druk mee! Het resultaat is om door een ringetje te halen.

29 december 2018

Zaterdag 29 december was het zover: De botenloods en werkplaats moesten leeg. Onder leiding van Ernst Arbouw ging een grote hoeveelheid jeugdleden aan de slag om een grote hoeveelheid boten af te riggeren. In totaal moesten zes vieren,vier tweetjes en vijftien skiffs klaargemaakt worden om vervoerd of opgelegd te worden. Een hele klus. Gelukkig was daar Ollie Becker die met de lijst in de hand nauwkeurig in de gaten hield welke boot wel en welke boot niet aan de beurt was. Feico Camphuis had in de week daarvoor al enkele skiffs onder handen genomen en de wedstrijdmeiden hadden de Zegevier en de 4-ever ook al van te voren gedaan. Het leek dus veel maar viel wel mee.
En bij het afriggeren bleef het niet. De riggers moesten aan elkaar gebonden worden en voorzien van labels. Isabel Taprak en Sebastiaan Pruntel deden dat soepel en snel. De bankjes verdwenen in de daarvoor bestemde kisten.

Ook de werkplaats moest ‘indringend’ opgeruimd worden. Theo Klimp en zijn materiaalploeg hadden daar hun handen vol aan. Dat was ook te zien aan de berg afval op het vlot. Die werd dezelfde dag nog afgevoerd naar de stort door Erik Kruyswijk en Roelof Otten.

Ondertussen werd er in de tijdelijke opslagloods ook hard gewerkt. Vorige week maakten een deel van de Heren veteranengroep de tijdelijke loods leeg en nu moesten er nog stellingen worden gebouwd.
Het verhuisplan voor deze dag was gemaakt door Ernst Arbouw en alle onderdelen moesten naadloos op elkaar aansluiten. Tijdens de koffie op De Hunze gaf Ernst een korte uitleg over de originele constructie van deze nieuwe stellingen: Dat moest lukken.

Terwijl de jeugd en junioren, aangemoedigd door Remco de Boer en Frank de Vries in de Hunzeloods de boten afriggerden, stonden de stellingbouwers vol spanning te wachten op de bowa met de GRB-stellingen. Klokslag 12 uur draaide de bowa het plein voor de loods op; perfect gestuurd door ex Aegirbowa-chauffeur, maar nu Hunzelid, Renze Rispens.
Het afladen van de stellingonderdelen ging vlot en sleutelen maar. Eerst veel overleg, maar na wat pogingen werd duidelijk hoe de stellingen in elkaar steken. De bouwploeg was eerder klaar en wachtte niet op de komst van de bowa met de boten.

Dus toen kwam het zware werk. Boten tillen uit de loods richting de BOWA van Aegir. Ook dat ging vlot. In de stromende regen en met veel wind dat wel. Vele handen maakten licht werk. Dat allemaal dankzij onder andere Stijn Mom, Mats van Slooten, Lysandros Tsiamparlis, Anna Menke, Wouke Mollema, Mare Veeger, Isabel Taprak, Sebastiaan Pruntel, Wouter de Boer, Tijn Lubbert en Daan Huizing. Gelukkig waren er ook veel oliebollen. Na het opladen volgde het afladen bij de tijdelijke opslagloods. Ook daar maakten vele handen licht werk. De middag werd afgesloten met een interessante ‘mijtensafari’. Het was een mooie dag.

22 december 2019

Het is 11.00 uur zaterdagochtend de 22e. Na hun vroege training gaat een groot deel van de Heren-veteranengroep naar een loods elders in de stad.
Deze loods met heel veel ruimte is beschikbaar gesteld door een van de roeiers! Maar…..de hal staat wel helemaal vol met spullen.
Het wordt daarom een dag hard doorwerken met af en toe een pauze voor koffie, soep en een broodje. Om 16.00 uur is de ‘make-over’ van de opslaghal klaar!
Komende zaterdag, de 29e, wordt er verhuisd: De jeugd en junioren gaan om 11.00 uur de boten afriggeren, bijgestaan en aangemoedigd door Remco de Boer.
Ernst Arbouw heeft het totaaloverzicht van deze operatie, hij stimuleert een goed logistiek verloop. Want om 13.00 uur staat de BOWA van Aegir bij De Hunze voor en moet er opgeladen worden. Ook hierbij geldt trouwens: Vele handen maken licht werk!

Terug naar zaterdag de 22e december, want ook op De Hunze zelf wordt gewerkt. In de bestuurskamer overleggen Ernst, Remco, Roelof en Tineke van de
logistieke commissie hoeveel vrijwilligers er nodig zijn voor de komende klus.
En ja, op het vlot ligt nog een boel troep, uit de loods verzameld. Deze week zorgen Roelof en Erik Jan Kruyswijk er voor dat dit afgevoerd wordt.
Maar 600 m² is mooi opgeruimd en wel beschikbaar voor de stellingen met de boten er op. (zie foto) Knappe prestatie heren!
En wat een heerlijk rustig idee voor het bestuur en ons allemaal dat de ±25 boten die tijdelijk weg moeten uit de botenloods, zo’n goed onderdak hebben.

19 december 2019

Het organiseren van de vrijwilligers voor de verschillende onderdelen is nu het belangrijkste aandachtspunt geworden.
Ernst Arbouw heeft samen met Theo Klimp de taak op zich genomen om de botenloods “bouwklaar” te maken.
Het afvoeren van de boten gaat op 29 december plaats vinden.
De boten komen te liggen in een grote loods van een Hunzelid in Groningen.
De lijst met boten die moeten worden afgeriggerd en afgevoerd is klaar en staat op deze pagina als download.
De plekken in onze eigen loods waar boten naar toe verplaatst moeten worden is ook klaar.
De oplsagloods wordt zaterdag 22 december 2018  door de Heren Veteranengroep opgeruimd en voorbereid op de stellingen van de GRB (waar de boten op gestald worden).
Die zaterdag wordt er door de logistieke commissie lijsten gemaakt met vrijwilligersnamen voor de verschillende klussen.
Wij kijken hoe ver wij komen met de leden die zich al hebben aangemeld. Ook doen wij een beroep doen op het eigen netwerk van Hunzeleden. Meld je aan lieve mensen!
Onze eigen botenloods bouwklaar maken (achterste gedeelte onder schuine dak leeg!) is de komende weken de belangrijkste klus.

Planning verbouw (wijzigingen voorbehouden, dit is wat we verwachten):
• 15 dec: Hunzeleden starten met op/leegruimen delen van clubhuis
• 14 jan: voorbereidingen aannemer met bouwplaats inrichten, steiger over heg met buren zetten, sloop ergometerhok, puin- en stofschotten in loods aanbrengen
• 21 jan: 1e fase loodsdak
• 11 feb: 2e fase loodsdak
• 1 mrt: ruwbouw uitbreiding
• 11 mrt: loods weer volledig beschikbaar
• 18 mrt: vervangen inwendige oudbouw: Sloop kleedkamers, douches, toiletten

Boten opslag/beschikbaar tijdens verbouw
Vlootoverzicht-2018-12-opslag-boten.pdf

De kop is er af

Onder het toeziend oog van een rijtje kleumende meeuwen (foto: Hans Duut) en met dank aan de eerste lichting klussers: Nynke Visser, Willem Jongbloed, Beppo van Leeuwen, Feite Hofman, Peter van Dijk (en de tijdelijke logistieke commissie: Roelof Otten, Tineke Floor, Klaas Breunis, Erik Jan Kruyswijck en Ernst Arbouw en Gijs Hoogerwerf – de laatste twee coördineren de botenopslag tijdens de bouw); is op zaterdag 15 december 2018 het volgende gedaan:
De toerspullen en het 11 stedentochtmateriaal zijn uit de loodsgangen verwijderd en afgevoerd naar de opslag.
Twee lege grijze kasten bij de schuifdeur van gang 5 (achtengang). De zwarte kast blijft. Daarin zitten reservebankjes en ander nood-reparatiespul.
Gangen 4, 3 en 2 zijn ontdaan van alle troep: Het grof afval ging gedeeltelijk in de container en ligt gedeeltelijk op het vlot omdat dat nog uitgezocht moet worden door de materiaalmensen.
De materiaalkast bij het ergometerhok en de butagakast moeten nog bekeken worden als de sleutel ervan beschikbaar is.
Krachtplek (gang 5) en ergometerhok zijn nog in tact gelaten vooralsnog.
Over de toekomstige plek voor het krachtspul en ergometers wordt nog overlegd.

Hulp gevraagd

Er moet ook flink wat werk gedaan worden door Hunzeleden, willen we deze periode goed door kunnen komen: sjouwwerk, uitzoek en opruimklussen, straks moet de boel ook weer ingericht worden etc.
Speciaal aandachtspuntje: tijdens de bouw gaat het verenigingsleven ‘gewoon’  door. Dat stelt wel wat eisen, want bouw brengt natuurlijk allemaal stof en troep met zich mee. Daardoor dreigt ons gebouw onleefbaar te worden, terwijl de societeitsactiviteiten gewoon door zouden moeten gaan.
Daarom wordt er vanaf de derde week van januari tot eind maart elke vrijdag vanaf 17.00 uur een dweilploeg gezocht, die letterlijk de boel even aan kant brengt op de begane grond. Dat kan per week door verschillende Hunzeleden gedaan worden. Het gaat per week om circa vier mensen maximaal, anders loop je elkaar in de weg. Met vier schoonmakers kost het een uurtje. Samen kan het ons zo lukken om De Hunze ook tijdens de verbouwpweriode leefbaar te houden. Op de foto: De eerste paal van ons huidige clubgebouw wordt geslagen.

Wil jij ook wel de handen uit de mouwen steken? Meld je dan aan op onderstaande klussenlijst die ook op het prikbord in de gang hangt. Na digitale aanmelding krijg je digitaal automatisch antwoord (check ook je spammap als dat niet gebeurt).

*= verplicht

Andere piano

Er gaat veel uit het gebouw, maar er komt ook weer iets in: de oude piano is met hulp van enkele echt stoere Hunzeleden op 16 december 2018 omgewisseld voor een betere! Luister zelf maar!