Roeien

Verslag toertocht om de Oost die marathon bleek te zijn

Zondag 7 augustus 2016 rond 8.00 uur waren wij, Gerda, Wypkeline, Judith, Annejet, Amélie, Gert, Joost en Hilma, in de kantine van De Hunze. Na een korte briefing door Gerda over de tocht en de vijf sluizen, die we tegen zouden komen, zijn we in een C4+ en C2+ gestapt.
We begonnen met zon en konden rustig richting Oosterhaven varen. Aangekomen voor de Trompbrug zagen we de eerste plezierbootjes  klaarliggen, zij wilden de stad in. Wij er uit. Onze stuurmanskunsten werden direct na de brug op de proef gesteld. Laverend door zo’n boot of tien die overal recht- maar ook dwars- in de haven  voor de brug lagen te wachten, kwamen we in het kanaal terecht. Het water was hier een ware het een klotsbak, wat tot en met het “zeetje” bleef. De roeiers hadden er direct een flinke kluif aan, maar deden het top!

Aangekomen in het Eemskanaal hoefden we slechts een paar bruggen te nemen en konden we bakboord uit naar de Bronssluis. Hier aangemeerd en kort wachten. Achter ons dook nog een enorm vrachtschip op met flinke vaart en dan merk je wat aanzuigende werking is. Het water zakte fors terwijl wij daar lagen te wachten, maar steeg vervolgens weer net zo hard. We hadden ondertussen  gezelschap van onze eerste supporter (echtgenoot Meindert)  die met ons meefietste richting Ten Boer en foto’s maakte.
Na de Bronssluis gingen we stuurboord uit door het Damsterdiep richting Ten Boer. Bij de molen een korte pauze ingelast, de koffie was meegebracht door Meindert. Onze tweede supporter (vriendin Marjan) kwam ons daar ook even vergezellen. Beiden fietsten mee tot we bij de (monumentale) sluis Oosterdijkshornerverlaat kwamen.
Na deze sluis kwamen we in een mooi slingerend watertje terecht met veel hoge begroeiing en verschillende hoogholtjes, de Westerwijtwerdermaar. Verschillende gemalen werden gepasseerd en uiteindelijk gingen we bakboord uit richting Fraamklap en sluis Den Deel. Het weer betrok wel wat, af en toe wat lichte regendruppels en soms ook even forse zij/ tegenwind. Maar in de verte was de lucht soms veel donkerder en waarschijnlijk regende het daar. dat konden we mooi “omzeilen”
Bij deze sluis was het wel even spannend. Gerda had ons verteld dat we twee minuten hadden om de sluis in te varen voordat de deur weer naar beneden kwam. Maar dat lukte ons wel.

Na enkele kilometers kwamen we in Onderdendam aan en hadden we lunchpauze in het haventje. We hadden er nu 22 *) kilometer opzitten…dus nog 24 kilometer  te gaan. Eerst maar even eten, de benen en de rug rechten en kort relaxen. Iedereen voelde zich nog altijd prima en had zin aan het vervolg.
Richting Winsum nu. Hier kwamen we veel pleziervaart en ook enkele kanovaarders tegen, allemaal even vriendelijk en in goede doen. Genietend van het vrije gevoel, want dat is wel wat zo’n tocht op het water –en roeien in het algemeen – met je doet. En dan blijkt Winsum toch ook wel een heel lang en groot dorp te zijn, we roeiden er dwars door heen en hebben menig leuke woningen gespot. We konden dus rustig richting de sluis varen, want als we daar aankwamen zouden we de sluiswachter weer bellen om te horen hoe de situatie er bij lag.

We konden voor de oversteek aanmeren en wachten. Het duurde zo’n kleine dertig minuten, maar toen was de sluisdeur gerepareerd en mochten we richting Dorkwerdersluis varen. Eerst nog even het van Starkenborghkanaal oversteken  en  de sluis binnenvaren.  We konden er gelukkig ook weer  uit en ja toen waren we weer op heel bekend terrein.
De laatste stuurwissel en op naar de Hunze. Het water was stil, de lucht blauw en de zon scheen. Al met al heerlijk roeiweer en een mooie afsluiting van deze tocht.
Om 19.30 uur waren we terug  aan het vlot. Met dank aan Gerda en Wypkeline – onze teamcaptains – voor de voorbereiding en uitvoering van deze mooie tocht. Wij hebben het als groep erg naar onze zin gehad. We kunnen deze tocht van harte aanbevelen, het is echt de moeite waard.

*) volgens de routebeschrijving uit het toer-archief.  Bij nameting met moderne middelen bleek dit toch een echte marathon: ruim 52 km en lunch op 26,5 km van de start. Zie de nieuwe kaart, hierbij. Onze inschatting dat het 2e deel korter was, klopte dus. En hulde aan deze doortrappers!