Groot onderhoud Jan Herman Schokkenbroek klaar

Groot onderhoud Jan Herman Schokkenbroek klaar

Het groot onderhoud van de Schokkenbroek begon als een kleine reparatie tijdens de vorstperiode in januari. Toen de boot eenmaal onder goede verlichting in de werkplaats lag, bleek er veel meer mis dan gedacht.
‘We wilden een losse spant lijmen, maar toen bleek de boegbal los te zitten, en bij nader inzien waren alle dollen versleten, en als je de dollen vervangt, kun je net zo goed direct de afstelling doen, en zo kwam van het een het ander’, zegt Ernst Arbouw van de Materiaalcommissie.
Tijdens het onderhoud werden ongeveer vijftien grote en kleine schades aan de spanten en binnenboorden gerepareerd.

Verder werden drie sets slidings vervangen, nieuwe wieltjes op de bankjes gezet, er werd een gebroken bankje gelijmd, de luiken van de luchtkasten werden vervangen, de boot kreeg acht nieuwe dollen en werd helemaal opnieuw afgesteld, het stuurtouw is opnieuw vastgezet en er werd een diepe kras op de buitenkant gerepareerd. Tot slot kreeg de boot aan binnen- en buitenkant een grondige schoonmaakbeurt.
De Jan Herman Schokkenbroek werd gedoopt in 2008. Het is gebruikelijk dat boten bij De Hunze na ongeveer tien jaar groot onderhoud krijgen. Tot een aantal jaar geleden gebeurde dat buiten de deur. Nu probeert de Materiaalcommissie het groot onderhoud waar mogelijk zelf te doen.